Helsinkiläinen PK-35 jalkapalloseura ja FLOY kevytyrittäjäpalvelu julkaisivat kesäkuun alussa tiedotteen yhteistyön aloittamisesta. Yhteistyösopimuksen tarkoituksena on edesauttaa molempien osapuolien toiminnan kasvua ja mahdollistaa PK-35:lle FLOY-palveluiden käyttö koko seuratasolla. Lisäksi osapuolet näkevät, että FLOY voi tämän pilotin kautta edistää tunnettavuutta toimialallaan ja profiloitua laajemminkin urheiluseurojen ketteränä kumppanina laskutusasioissa.
Kaikki lähti liikkeelle yhdestä LinkedIn-viestistä. Haastattelimme PK-35:n toimitusjohtajaa Tapio Rostedtia sekä FLOY:n toimitusjohtajaa Tommi Hämäläistä yhteistyön alkumetreistä ja tulevaisuuden näkymistä.
Laaja PK-perhe
PK-35 on suhteellisen iso jalkapalloseura Koillis-Helsingin Pihlajamäellä. Pelaajat tulevat pääkaupunkiseudulta laajalta alueelta Itäkeskus-Jumbo-säteellä ja seurassa on yli 1000 jäsentä. Naisten edustusjoukkue pelaa pääsarjassa, miesten kakkossarjaa. Lisäksi seurassa on vahva panostus junioriliikuntaan.
Toimitusjohtaja Tapio Rostedt puhuu PK-perheestä, johon tavalla tai toisella kuuluu 15 000 ihmistä – pelaajat, valmentajat, kannattajat, some-seuraajat ja niin edelleen. Olennainen rooli on myös erilaisilla yrityksillä, joita toiminnassa on mukana jo noin 80. Yhteistyökuviot eivät perustu perinteiseen “brändinäkyvyyttä sponsorirahaa vastaan” -malliin, vaan taustalla on aina halu löytää kumppanuuksia, joissa aktiivisemmin päästään hyödyttämään molempien osapuolten tavoitteita.
Modernin markkinoinnin malli
Rostedt on ollut seurassa pari vuotta myynti- ja markkinointiroolissa sekä hoitanut yritysyhteistyötä. Viimeisen vuoden aikana mukana kuviossa on ollut myös hallinnolliset tehtävät. Seuraan kuuluu kaksi osakeyhtiötä ja yhdistys, joten Rostedt kuvaa työtään toimitusjohtajan ja hallintojohtajan työnkuvien välissä sukkuloinniksi. “Olen aktiivisesti etsinyt ja lähestynyt potentiaalisia yhteistyökumppaneita sekä tarjonnut yhteistyötä modernin markkinoinnin mallilla. Laaja yrityspoolimme kiinnostaa muita yrityksiä”, Rostedt lisää.
FLOY:n Hämäläinen jatkaa: “Yhteistyömme PK-35:n kanssa starttasi siitä, että Tapsa laittoi minulle viestiä LinkedInissä. Näin heti, että tässä on uusi lähestymistapa, muukin kuin se perinteinen sponsorointi. Kun keskustelimme, huomasimme pian, että yhteisiä intressejä löytyy ja seura voisi myös hyödyntää meidän laskutuspalvelua oman toimintansa tehostamiseen.”
Tavoitteena yksinkertaistaminen ja tehostaminen
Rostedt kertoo, että seuraavat 4 kk ennen lokakuun lopussa päättyvää kautta on tarkoitus viestiä omalle porukalle ja seurayhteisölle mahdollisuudesta siirtyä FLOY-laskutuspalvelumalliin. “Näen, että ajan säästö tulee olemaan tämän suurin hyöty, sillä nykyisin palkat kiertävät monella henkilöllä ja seuran kautta. Uudessa mallissa valmentaja voikin kevytyrittäjänä tehdä laskun suoraan joukkueelle ja joukkue maksaa sen suoraan, kiertämättä seuran tilien kautta.”
Kun seuralla on tällä hetkellä noin 100 henkilöä, joille maksetaan palkkaa, niin osankin siirtyminen laskutuspalvelumalliin tiputtaa välistä pois ison määrän palkanlaskijan kuukausittaista työtä, ja kuluja. Joukkueelle se voi tarkoittaa vaikkapa enemmän rahaa saunailtoihin.
Hämäläinen lisää, että laskutuspalvelumalli soveltuu seuratoimintaan erittäin hyvin, sillä monet työskentelevät keikka- tai kausiluontoisesti. Työllistäminen seuran omalle palkkalistalle on myös iso prosessi. “Kevytyrittäjänä pystyy helposti laskuttamaan esimerkiksi erotuomarin, fysioterapeutin tai valokuvaajan työstä ja on vakuutettu FLOY:n kautta. Tämä keventää koko laskutusprosessia.”
Taustalla yhteinen arvopohja
Kysyttäessä PK-35:n tulevaisuuden visiota Rostedt toteaa, että kaikki lähtee perustekemisestä ja pohja luodaan junioriliikunnassa: “Tavoitteenamme on olla mahdollisimman laadukas junioriseura, jonka pelaajat kasvavat ja kehittyvät, sekä pelaavat omassa edustusjoukkueessa. Sitä kautta tie on auki vaikka tähtiin.”
Hämäläinen toteaa, että FLOY on ollut aiemminkin tukemassa nuorten liikkumista. “Mielenterveysongelmat lisääntyvät, jos vain istuu kotona katsomassa tiktokkia. Yhteisöllisyys, joukkueeseen kuuluminen ja liikunta tuovat ihan toisenlaista sisältöä elämään.”
Voi sen noinkin tehdä
Hämäläinen ja Rostedt näkevät juuri käyntiin polkaistussa yhteistyössä paljon kasvun aineksia. Jos seurassa moni haluaa siirtyä FLOY-laskutusmalliin, on sillä vaikutusta myös sponsorirahaan.
Rostedt kertoo, että kun tehdään uudelle kaudelle sopimuksia, käydään läpi vaihtoehdot; haluaako jatkaa palkansaajana vai laskuttaa mieluummin kevytyrittäjänä. “Toivotaan, että tämä lyö läpi hyvin ja vuoden päästä nähdään, ovatko myös naapuriseurat valmiita kokeilemaan ja ottamaan käyttöön samaa mallia”, kiteyttää Rostedt.
Hämäläinen on samoilla linjoilla. “Tämä on iso juttu FLOY:lle, sillä uskomme hyvän verkoston voimaan ja siihen, että asioita voi tehdä perinteisestä poikkeavalla tavalla. Haluamme herätellä muitakin urheiluseuroja kevyeen ja ketterään laskutusmalliin.”
Lisätietoa yhteistyöstä antavat
PK-35
Tapio Rostedt
tapio.rostedt@pk-35.fi
+358 45 144 7731
FLOY
Tommi Hämäläinen
tommi.hamalainen@floy.fi
+358 40 414 9496